آشنایی با دکتر محمد رضا عابدینی

PDF چاپ نامه الکترونیک
 
شنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۱۹:۱۶

ضمن تبریک به این پژوهشگر برتر و آرزوی توفیق روز افزون برای ایشان که مایه ی افتخار این خطه از کشور اسلامی است متن مصاحبه روزنامه خراسان جنوبی – مورخ پنج‌شنبه ۱۳۸۹/۰۴/۱۷ با دکتر محمد رضا عابدینی را مرور می کنیم.

دکتر «محمدرضا عابدینی» فارماکولوژیست و p.h.d پزشکی سلولی و مولکولی در سال ۱۳۶۸ در رشته داروسازی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد دانش آموخته شد. وی در سال های ۶۸ و ۶۹ سرپرست شبکه بهداشت و درمان فردوس بود و از سال ۷۰ به عنوان عضو هیئت علمی گروه فارماکولوژی در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند فعالیت می کند.

وی مدرک کارشناسی ارشد آموزش پزشکی را در سال های ۷۸ تا ۸۱ از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اخذ کرد و از سال ۸۱ تا ۸۸ به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترای phd در رشته پزشکی سلولی و مولکولی به صورت بورسیه از دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در دانشگاه کانادا مشغول به تحصیل بود و در حال حاضر به عنوان سرپرست دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مشغول به فعالیت است. این پژوهش گر برتر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال ۸۸، در مدت تحصیل در کانادا تحقیقات خود را در زمینه پزشکی سلولی و مولکولی و به خصوص بررسی مکانیسم مقاومت شیمیایی به دارو سیس پلاتین (cisplatin) در سرطان تخمدان انجام داده است. وی در توضیح اهداف این پروژه تحقیقاتی می گوید: یکی از مشکلات درمان سرطان ها مهار مرگ سلولی (آپاپتوزیس) است، به این معنا که بیماران سرطانی در ابتدا به درمان دارویی به خوبی پاسخ می دهند اما پس از مدتی تومورهای سرطانی از خود مقاومت نشان می دهد و داروهای سرطان، کارایی لازم برای از بین بردن توده سرطانی را ندارد. به گفته دکتر «عابدینی» این پدیده که با عنوان مقاومت شیمیایی مطرح است بسیار پیچیده و مکانیسم آن ناشناخته است. وی با اشاره به شروع تحقیقات خود در زمینه بررسی مکانیسم های سلولی و مولکولی مقاومت به این دارو از سال ۲۰۰۱ میلادی می افزاید: اولین نتایج این تحقیقات با عنوان نقش پروتئین فلیپ (Flip) در سرطان تخمدان در سال ۲۰۰۴ میلادی در ژورنال انکوژن در آمریکا به چاپ رسید.
وی اضافه می کند: در ادامه تحقیقات چگونگی مکانیسم تخریب این پروتئین در سلول های حساس به سیس پلاتین بررسی و نتایج آن سال ۲۰۰۸ میلادی در ژورنال کانسر منتشر شد.
وی تحقیق در زمینه بررسی مکانیسم جلوگیری از تخریب پروتئین فلیپ در سلول های مقاوم به داروی سیس پلاتین را که به میزان زیادی در بروز مقاومت شیمیایی به این دارو موثر است از دیگر فعالیت های خود بیان می کند و ادامه می دهد: نتایج این بررسی ها هم در سال ۲۰۱۰ میلادی در ژورنال انکوژن به چاپ رسید. وی نتایج تحقیقات خود را مهر تاییدی بر عملکرد یکی از مکانیسم های مقاومت دارویی در سرطان تخمدان می داند و اضافه می کند: هر چند پروتئین های دیگری در بروز این مشکل نقش دارد اما این تحقیقات کمک زیادی در زمینه درمان سرطان تخمدان است. وی که در این زمینه تحقیقات متعددی انجام داده است، می گوید: نتایج این تحقیقات در آینده اعلام خواهد شد.
وی درباره هزینه های تحقیقات خود می افزاید: هزینه این تحقیقات حدود ۳ تا ۴ میلیارد ریال بود که توسط دانشگاه های اتاوا، علوم پزشکی بیرجند و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تامین شده است. به گفته وی اگرچه بستر تحقیقات پزشکی سلولی و مولکولی از سال ها پیش در این دانشگاه فراهم شده اما به دلیل راه اندازی نشدن رشته های تحصیلات تکمیلی تحقیقات در این زمینه با مشکلاتی مواجه است. وی اظهار امیدواری می کند: با نگاه ویژه مسئولان دانشگاه و وزارت بهداشت به لحاظ راه اندازی و پذیرش دانشجو در رشته های کارشناسی ارشد و p.h.d در علوم پایه و رشته های دستیاری در علوم بالینی در آینده نزدیک مشکل تحقیقات در این زمینه برطرف شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *