حوض علی اکبر خانیک

باسمه تعالی

حوض علی اکبر  (خانیک)

 

این حوض در کیلومتر ۲۸ جاده فردوس – بجستان و در محل اتصال راه ارتباطی خانیک به جاده مذکور قرار دارد. و به منظور استفاده رهگذران کشاورزان و دامداران منطقه احداث گردیده است . هرچند از زمان احداث آن اطلاع دقیقی نیست ولی طبق سندی که در دست است. مصالح بکار رفته در ساخت بنا  سنگ گل و آهک بوده است.


 

مرحوم محمد حسین عبدی فرزند عبدالعلی طبق مصالحه نامه ای از طرف مرحوم علی اکبر اکبری فرزند نجف به تاریخ ۲۶/۰۶/۱۳۲۶در قبال دریافت دو فنجان آب از قنوات ثلاثه بجستان تعمیر حوض  مذکور را  تقبل نمودند.

مرحوم حاج کربلایی محمدحسین  طی سالهای حیاتشان طبق مصالحه نامه مذکور از بنای حوض مواظبت کرده و نسبت به آبگیری اقدام کرده است . در سالهای ترسالی آبگیری از طریق آب باران انجام می شده و در بالادست حوض حوضچه ای جهت تصفیه و رسوب گل و لای همراه با سیلاب ایجاد شده  و سپس آب به حوض هدایت می شد به گونه ای که آب سرریز کرده و از از طرف دیگر خارج می شد تا آب های راکد مانده از سال قبل تخلیه  و آب تازه ذخیره شود . ضمناً در گذشته برای گندزدایی و جلوگیری از آلوده شدن آب به آن نمک اضافه می کردند . در سالهایی هم که بارندگی کم بود مرحوم  عبدی با خرید آب با تانکر آب حوض را تأمین می کرد. و سال ها مورد استفاه مردم بود . چرا که زمین های زراعی  بخصوص دیمه زار های روستا در این دشت قرار داشت و در فصل تابستان  ظهر ها اطراف حوض مملو از جمعیتی بود که مشغول جمع آوری محصول  بودند.

پس از وفات ایشان وظیفه نگهداری آن را ورثه برعهده گرفتند . و حتی نسبت به نصب شیر برداشت آب و ساخت یک ایوان جهت استفاده رهگذران اقدام نمودند. ولی متأسفانه اداره اوقاف بجستان با استناد به گفته های مستأجر ملک مذکور و پرس و جو از برخی افراد روستا به تملک دو فنجان اب اقدام کردند و همانگونه که همگان اطلاع دارند با اجاره ای اندک در اختیار مستأجر قبلی قرار دادند  و از آن تاریخ این بنا رها شده است و یک ریال از مبلغ اجاره در اختیار ورثه مرحوم محمدحسین عبدی قرار نگرفته است این در حالی است که طبق اسناد موجود ملک مذکور وقف نمی باشد. هرچند ورثه نیز هیچ چشمداشتی به ملک مذکور نداشته و با تعیین نماینده و واگذاری اختیار به وی قصد عمل به نیت خیرخواهانه بانیان این بنای خیر داشتند و توسعه بخشی از بنا و نصب شیر برداشت از جمله اقداماتی بود که بعد از فوت مرحوم عبدی توسط ورثه انجام شد. ولی با تملک آن توسط اوقاف عملاً بیشترین نفع عاید مستأجر گردید و بخشی از آن هم توسط اوقاف برداشت می شد. بگونه ای که موجودی حساب در اوقاف بجستان تا تاریخ ۱/۶/۹۵ یک میلیون و دویست هزار تومان  اعلام گردیده آن هم برای حدود ۸ سال !! در حالی که طبق عرف محل اجاره سال ۱۳۹۴ این ملک ۸۰۰هزارتومان بوده است ..

از ابتدای تصرف ملک توسط اوقاف ،  اعتراض و پیگیری هایی جهت توجه به بنا و آبگیری آن صورت گرفت ولی تا این لحظه هیچ اقدامی در خصوص بهسازی تعمیر و آبگیری حوض صورت نگرفته است . و عملاً حوض مخروبه گردیده است.

ابراهیم حقیقی ۵/۶/۱۳۹۵

http://khanik.ir

khanik.ir@gmail.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *