گزارشی از ماه مبارک رمضان در خانیک

باسمه تعالی
ماه مبارک رمضان امسال با عنایت و یاری خداوند منان پربارتر از سال های گذشته برگزار گردید.
با توجه به نبودن روحانی در روستا مردم از اقامه ی نماز جماعت محروم بودند . و با توجه به این مهم و علیرغم مشکلات فراوانی که به دلیل نداشتن مکان مناسب جهت پذیرایی و اسکان روحانی از یک طرف و نبود مکان مناسب جهت برگزاری مراسم عبادی از سوی دیگر داشتیم ولی با توکل بر خدا درخواست اعزام روحانی از تبلیغات اسلامی نمودیم و با بسیج نیروهای محلی ساختمان در دست احداث یکی از اهالی که در حال حاضر مقیم فردوس است را قابل سکونت کرده و با فراهم کردن امکانات اولیه برای اسکان روحانی محترم و خانواده اش آماده کردیم.
برای برگزاری مراسم هم بهتر این دیدیم از محل مسجد در حال ساخت روستا استفاده کنیم و با توجه به نداشتن برق و ناهموار بودن با همکاری اهالی محل را آماده و از خانه های مجاور روشنایی محل را در حد ابتدایی تأمین و با نصب پرده و مفروش کردن زمینه مشارکت و بهره مندی خواهران و برادران علاقمند را فراهم کردیم.
با شروع ماه مبارک رمضان و استقرار روحانی مراسم این ماه مبارک و پر برکت با شکوهتر از سال های قبل برگزار گردید به گونه ای که همه ی افراد از این امر ابراز رضایت و خوشحالی می کنند. در این جا به گوشه ای از این مراسم اشاره می شود.
– اقامه ی نماز های یومیه به جماعت ( از اولین روز ماه مبارک ۱۷ رکعت نماز یومیه به جماعت برگزار گردید که با استقبال گرم اهالی مواجه گردید . و حضور مردم بخصوص جوانان در نماز جماعت صبح قابل توجه بود.)
– از اقدامات منحصر به فرد در روستا قرائت بیش از سی ختم قرآن در این ماه مبارک بود که ختم قرآن برای شهدای گرانقدر روستا از جمله آن هاست.این طرح که به منظور استفاده از ایام پربرکت این ماه و تأمین بخشی از نقدینگی مورد نیاز مسجد صورت گرفت علاوه بر بهره مندی از پاداش تلاوت قرآن در ماه بهار قرآن ۳۰میلیون ریال هم پاداش مادی برای تکمیل مسجد به ارمغان آورد. چون در روستای ما مرسوم است هرساله افراد برای اموات ختم قرآن گرفته و در پایان از مردم و قاریان قرآن پذیرایی می کنند . با ارایه ی این پیشنهاد به مردم با استقبال اهالی مواجه گردید و برای این منظور نام نویسی صورت گرفت و هر روز یک ختم قرآن توسط جوانان اعم از خواهر و برادر بعد از نماز جماعت ظهر و عصر تلاوت می گردید و هزینه پذیرایی که به طور متوسط یکصد هزار تومان برآورد شده بود به مسجد اهدا می گردید. در روزهای پایانی ماه مبارک به دلیل استقبال زیاد مردم در برخی روزها دو ختم قرآن انجام می شد.
– برگزاری جلسات سخنرانی و روضه خوانی هرشب ساعت ۲۱
– بیان احکام در بین نمازها و قبل از روضه خوانی
– برگزاری دعای توسل هر سه شنبه شب
– برگزاری دعای کمیل هر پنجشنبه شب
– برگزاری دعای ندبه هر صبح جمعه در این ماه
– برگزاری جلسه روخوانی قرآن کریم هر روز یک جزء ساعت ۱۷ توسط برادران در مسجد
– برگزاری دوجلسه روخوانی قرآن توسط خواهران هر روز یک جزء که به صورت دوره ای در منازل انجام می شد
– برگزاری کلاس آموزش قرآن و احکام توسط روحانی محترم آقای نخعی برای کودکان و نوجوانان
– تشکیل گروه سرود و اجرای سرود بخصوص در شب میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام توسط دانش آموزان
– طبخ و توزیع افطاری بین اهالی با همکاری کمیته امداد حضرت امام (ره)
– طراحی و اجرای مسابقه ی احکام به صورت کتبی و حضوری بین جوانان با ۴۴ نفر شرکت کننده که ۲۲نفر از خواهران و ۲۲نفر هم از برادران بودند . این آزمون در شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) پس از مراسم سخنرانی و در محل مسجد برگزار گردید.
– اهدای جایزه به ۱۰ نفر از شرکت کنندگان در مسابقه احکام در روز عید سعید فطر. به چهار نفر برتر که بهترین امتیاز را کسب کرده بودند جوایزی به ارزش ۷۰۰۰۰ریال و به شش نفر از شرکت کنندگان هم به قید قرعه جوایزی به ارزش ۵۰۰۰۰ ریال اهدا گردید
– سیاه پوش کردن مسجد و نصب پارچه در شب های ضربت خوردن و شهادت حضرت علی (ع)
– برگزاری مراسم شب های احیاء
– خواندن دهها رکعت نماز قضا به جماعت در شب های احیا و حضور جوانان تا سحر در مسجد
– قرائت دعای جوشن کبیر و قرآن به سر در شب های قدر
– در هفته ی دفاع مقدس که مصادف با این ماه مبارک بود . پارچه نوشته هایی در گرامیداشت این ایام از سوی شورای اسلامی و دهیاری و پایگاه بسیج در روستا و بخصوص در مسجد نصب گردید.
– غبار روبی و گل باران مزار شهدا در روز پنجشنبه۴/۷/۸۷
– برگزاری مراسم دعای کمیل به یاد شهدای روستا پنجشنبه شب ۴/۷/۸۷
– شرکت بسیجیان روستا در مراسم رژه روز ۳۱ شهریور
– شرکت در راهپیمایی سراسری روز قدس و نصب پارچه نوشته در مصلی
– برگزاری نماز عید سعید فطر به صورت باشکوه
– پذیرایی از نماز گزاران با آش طبخ شده توسط خواهران در صبح روز عید
– اهدای جوایز مسابقه احکام با حضور خانواده معظم شهدا.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *