نوروز ۹۰ با مسافران نوروزی

نوروز ۹۰ با مسافران نوروزی خراسان جنوبی/
فردوس با آثاری بکر آماده پذیرایی از مسافران نوروزی

خبرگزاری فارس: عید نوروز فرصتی مناسب برای شناسایی، ترویج و انتقال ارزش‌های فرهنگ ایرانی اسلامی به نسل نو است.

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، شهرستان‌های خراسان جنوبی از ماه‌ها قبل خود را آماده می‌کنند تا در نوروز ۹۰ میزبانی شایسته برای مسافران نوروزی باشند.
در این بین شهرستان فردوس که بیشترین مسافر در استان از این شهرستان عبور می‌کنند نقشی کلیدی در جذب گردشگر دارد.

* مدرسه علمیه علیا
بانی این مدرسه فردی به نام میر علی بیک بوده که آن را در اواخر دوره حکومت صفویه بنا کرده و تا سال‌های پیش از زلزله سال ۱۳۴۷ مورد استفاده طلاب بوده‌است. از مشخصات بارز معماری این مدرسه، تکرار فرم هشت ضلعی در قسمت‌های مختلف پلان آن است.

* مسجد جامع تون
این مسجد متعلق به دوره سلجوقیان بوده و با وجود تخریب بخش‌هایی از آن در زمین‌لرزه فردوس، هنوز هم مورد استفاده نمازگزاران قرار می‌گیرد.

* مسجد، آب انبار و حمام کوشک
در شرق شهر تون و نزدیک به دروازه قاین، مسجد کوشک قرار دارد. بر پیشانی قوس محراب این مسجد، کتیبه‌ای آراسته به گچ‌بری گل و بوته با تاریخ (۵۵۴ ه.ق) قرار دارد. بر اساس شواهد معماری موجود و فرم مسجد، بنای اولیه مسجد به اوایل اسلام بر می‌گردد.
در جلوی ایوان ورودی مسجد کوشک و در داخل زمین، حمامی با همین نام وجود دارد که متعلق به دوره تیموریان است و در شمال شرقی ورودی مسجد نیز آب انباری با همان نام وجود دارد که از قدمت بالایی برخوردار است.

* بارگاه امامزادگان سلطان محمد و ابراهیم
در انتهای راسته بازار قدیم و پشت مسجد جامع تون، آرامگاهی است مشهور به مزار، که متعلق به سلطان محمد و سلطان ابراهیم از نوادگان حضرت امام موسی بن جعفر (ع) است. معماری این بنا مربوط به دوره تیموریان است.

* قلعه خانیک
قلعه خانیک بنایی بسیار قدیمی ساخته شده از خشت و گل و سنگ بر فراز قله شمالی روستای خانیک (خانیک شاه) در بخش مرکزی شهرستان فردوس است که قدمت آن به دوران ناامنی و عدم وجود نیروهای امنیتی (دوره اسماعیلیان) بر می‌گردد و از جمله دلایل ساخت آن در امان بودن از غارتگری حسنی‌ها ذکر شده است. ساخت بنایی با این عظمت و حمل سنگ و آب به ارتفاع زیاد نشان از سخت کوشی و همت بالای این مردم است که به صورت زنجیره‌ای انسانی آب را از قنات روستا با ظرف دست به دست داده تا قله کوه می‌بردند که این کار معمولاً توسط خانم‌ها و دختر خانم‌ها انجام می‌گرفته و آقایان نیز کار جمع‌آوری سنگ و تهیه سایر مصالح را بر عهده داشته‌اند. این قلعه دارای چند برج دیده‌بانی و خانه‌هایی بوده که بقایای برخی از آنها موجود است.

* کوه قلعه
کوه قلعه محل یکی از قلعه‌ها و دژهای اسماعیلیه بوده و در ۱۰ کیلومتری جنوب شهر فردوس قرار دارد. شیب تند و دسترسی دشوار این کوه، آن را مکانی مناسب برای ساخت دژ نظامی اسماعیلیه کرده ‌بود.

* آبگرم معدنی فردوس
از جمله جاذبه‌ها و قابلیت‌های گردشگری و با اهمیت شهر فردوس، آبگرم معدنی است که در فاصله حدود ۲۰ کیلومتری شمال شرقی فردوس واقع است. این آبگرم طبیعی با خواص طبی و درمانی اعجاب‌انگیزش، سالانه پذیرای تعداد بی‌شماری از گردشگران داخلی و خارجی بوده و از موقعیت مناسبی در منطقه برخوردار است. استفاده از آبگرم معدنی فردوس به ادعای گردانندگان آن، در درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی و مفصلی مؤثر و توسط پزشکان متعددی تو صیه شده است.

* نوروز فرصت مناسب انتقال ارزش‌های ایرانی اسلامی است
معاون فرماندار فردوس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند گفت: عید نوروز فرصتی مناسب برای شناسایی، ترویج و انتقال ارزش‌های فرهنگ ایرانی اسلامی به نسل نو است.
محمدعلی جوان با اشاره به ثبت جهانی جشن نوروز در سازمان ملل اظهار داشت: نهادینه کردن ارزش‌های اسلامی، افزایش وحدت ملی، ارتقای شادابی و نشاط اجتماعی و ایجاد همبستگی بین کشورهای فارسی زبان از جمله اهداف دولت در برپایی جشن‌های نوروزی است.
وی افزود: باید با ایجاد فضا و اقدامات لازم سعی کرد تا اهداف دولت در این راستا در شهرستان نهادینه شود.
جوان با اشاره به عبور حجم بالای مسافر از شهرستان فردوس در ایام عید گفت: برنامه‌ریزی‌ها باید به صورتی طرح شود تا مسافرانی که وارد این شهرستان می‌شوند با رضایت کامل و خاطری خوش از فردوس عبور کنند.

* در آستانه سال نو چگونه باشیم
فرماندار فردوس نیز با اشاره به نمایشگاه فروش بهاره در فردوس در آستانه نوروز گفت: این نمایشگاه با ۷۲غرفه ایجاد شده است که باید مردم از برپایی آن رضایت کامل داشته باشند.
عباس اقبال بر ثبات قیمت‌ها تأکید کرد و افزود: خواسته مردم از برپایی این نمایشگاه‌ها این است که قیمت‌های محصولات عرضه شده ارزان‌تر از جاهای دیگر عرضه شود و اداره بازرگانی باید بر این امر قاطعانه نظارت کند.
وی با استناد به آیات و روایات به خصوصیات یک مسلمان که از نظر عقلی به حد کمال رسیده از نظر امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: خیررسانی به مردم، در طلب علم بودن، سبب آبادی شدن نه ضرر و زیان به مردم، فقر در راه خدا را از غنا در راه غیرخدا بهتر دانستن، دیگران را از خود بهتر دانستن، ذلیل بودن در راه خدا را ترجیح دادن به عزیز بودن در راه غیر خدا و غرور و تکبر نداشتن از ویژگی‌های یک مسلمان است که باید سال نو با این ویژگی‌ها آغاز شود.

در باره ابراهیم حقیقی

هچنین بررسی کنید

انتقال غیر قانونی آب از تنگل زرد خانیک

انتقال غیر قانونی آب از تنگل زرد خانیک

نزاع آبی  اوایل دهه ۶۰ بود من دانش آموز بودم زمزمه هایی به گوش می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *