گزارشی از برگزاری مراسم دهه ی اول محرم۱۳۸۶ در خانیک

به نام خدا

گزارشی از برگزاری مراسم دهه ی اول محرم۱۴۲۹ در خانیک

امسال بارش بی سابقه برف از یک سو و نبودن مکان مناسب عمومی از قبیل مسجد و هیأت در روستا دل مشغولی زیادی را برای برگزاری مراسم عزاداری سرور و سالار آزادگان جهان ابا عبدا… الحسین علیه السلام ایجاد کرده بود ولی به لطف خداوند متعال مراسم امسال پربارتر ازسال های قبل برگزار گردید. علیرغم مشکلات فوق و عدم وجود خانه ی عالم و یا ساختمانی که بتوان در آن به اسکان روحانی پرداخت. ولی مردم ما به رغم کمبود جا به دلیل تکمیل نبودن ساختمان های مسکونی توفیق پذیرایی از روحانی محترم در این دهه را یافتند و از ثمرات حضور ایشان بهره مند شدند.

با توجه به نبودن ساختمانی عمومی که جوابگوی جمعیت مشتاق شرکت در مراسم عزاداری باشد. تنها ساختمان عمومی واقع در شهرک روستا برای این منظور انتخاب گردید. تعطیلی دبستان به دلیل بارش برف و یخبندان فرصت مناسبی را برای استفاده از این مکان فراهم کرد. و توانستیم با جمع آوری میز و نیمکت ها و برداشتن درها و فرش کردن کلاس ها و سالن آموزشگاه نیمی از فضای آن را برای خواهران و نیمی را برای برادران آماده و روشنایی و صوت را متناسب با این ایام فراهم نماییم.

با توجه به حجم زیاد برف که رفت و آمد در معابر را غیر ممکن کرده بود با همت مردم و دو دستگاه تراکتور موجود در روستا مسیرهایی در معابر روستا جهت رفت و آمد اهالی بازگشایی گردید. و مشتاقان ائمه ی اطهار با وجود برف زیاد و سرمای چندین درجه زیر صفر در نماز جماعت ظهر و عصر و مغرب و عشا که هر روز برگزار می گردید فعالانه شرکت می کردند .

در روزهای آخر این دهه هر صبح زیارت عاشورا برگزار و از شرکت کنندگان در این مراسم پذیرایی به عمل می آمد و بر طبق رسم دیرین از ششم محرم به بعد نیز هر روز ظهر از عزاداران با غذای گرم پذیرایی گردید.

که امسال بر خلاف سال های قبل که این پذیرایی توسط افراد خاصی صورت می گرفت به صورت متمرکز و با برنامه ریزی صورت گرفت . که با توجه به نبودن آشپزخانه در شهرک اگر همت بلند مردم نبود در این هوای سرد که بسیاری از منازل بر اثر یخ زدگی لوله ها دارای آب نبودند این مهم تحقق نمی یافت.به این منظور از گاراژ خالی یکی از اهالی که هنوز تکمیل نشده بود به عنوان آشپزخانه و از خانه های آن هم به عنوان غذاخوری استفاده شد.

از اقدامات مفیدی که در این ایام توسط روحانی محترم اعزامی (حجت الاسلام احمد ناظمی) انجام گرفت کارگاه آموزشی احکام بود که با استقبال اهالی مواجه گردید و قبل از سخنرانی وضو تیمم و نماز به صورت عملی آموزش داده شد. و کلاس هایی ویژه برادران متأهل جهت بیان احکام مربوط به این قشر و پاسخ گویی به سوالات شرعی آن ها برگزار گردید. و یک خط تلفن در طول این ایام جهت پاسخگویی به سوالات شرعی اهالی اختصاص یافت که مورد استقبال مردم بویژه خانم ها قرار گرفت.

در روز عاشورای امسال هرچند به دلیل برف و سرما امکان حرکت نخل به رسم دیرین این روستا که از مرکز روستای قدیم به سمت امام زاده واقع در قله جنوبی روستا بر روی دوش مردم حمل می شد , نبود ولی عزاداران پس از اقامه نماز ظهر عاشورا به جماعت به صورت دسته سینه زنی همراه با تصاویر شهدا و علم ها بولوار اصلی روستا را طی کرده به نوحه خوانی و سینه زنی پرداختند.

از دیر باز در روستای ما در روز عاشورا مردم برای شادی امواتشان مقادیر زیادی شیرینی و تنقلات بر مزار اموات قرار داده از عزاداران پذیرایی می کردند . ولی این رسم هرچند با نیت خیر و به منظور شادی روح اموات صورت می گیرد ولی از طرفی نوعی اسراف است و مقادیر زیادی شیرینی و …. حیف و میل می شود و از طرفی با توجه به این که بهتر است در این روز به یاد مصیبت های وارده بر اهل بیت علیهم السلام از خوردن و آشامیدن امساک کنیم (البته روزه گرفتن در این روز جایز نیست) از ابتدای دهه در دفعات متعدد از مردم درخواست گردید امسال و سال های بعد از خرید این تنقلات امتناع و به جای آن وجه نقد به مسجد یا هیات اهدا نمایند تا ضمن کمک به ساخت و تکمیل این بناهای مذهبی اجر و ثواب اخروی برای خود و غفران امواتشان را به ارمغان آورند.

به همین منظور صندوقی در روز عاشورا در محوطه ی محل عزاداری تعبیه گردید و مردم کمک های خود را به این صندوق واریز می نمودند. که نتیجه آن واریز بیش از یک میلیون و دویست هزار تومان وجه نقد به این صندوق بود که برای ساخت مسجد روستا هزینه خواهد شد. از نکات قابل توجه اهدا مقادیر قابل توجهی طلا از سوی خواهران برای احداث مسجد بود.

به امید ظهور منجی عالم بشریت مهدی موعود (عج)

محرم ۱۴۲۹ قمری دی ماه۱۳۸۶خورشیدی

http://khanik.ir

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *